Suzuki Samurai - Recenze vozu
Dobrý teréní vůz charakterizuje zejména pohyblivost, spolehlivost, průjezdnost a schopnost zdolat každou překážku. A právě v souladu s těmito hodnotami byl ve své době vytvořen malý off-road Samurai.
Navzdory tomu, že svými rozměry připomíná spíše hračku, je po konstrukční stránce Suzuki Samurai naprosto profesionální terénní vůz. Jak se patří na profesionála, jeho nosným prvkem je rám. Paleta karoserií se skládá z několika verzí. Všechny jsou třídveřové, avšak k nejpopulárnějším patří model s krátkým rozvorem náprav, který může být jak celokovový, tak i s plastovou kabinou. Kromě toho se vyskytují i verze s plátěnou střechou. Kromě toho se v nabídce objevil dvoudveřový pick-up s menší nákladní plošinou.
Odolnost karoserie proti korozi je pouze průměrná – ve starších vozech lze najít rez na mnoha místech. Zpravidla se objevuje na okrajích blatníků, na prazích, ve spodní části dveří a na rámu čelního skla. Pokud jde o úroveň komfortu, můžeme tento model směle srovnat s obyčejným nákladním automobilem. Hluková izolace je neuspokojivá, v převážné většině celokovových exemplářů protéká střecha, hydraulický posilovač řízení se vyskytuje jen zřídkakdy a další doplňky nemůžeme předpokládat vůbec. Na předních sedadlech se řidič a spolujezdec průměrné postavy cítí docela pohodlně. Nicméně pokud výška řidiče přesahuje průměr, bude mít problémy s tím, aby si našel přijatelnou polohu:
mikroskopická vzdálenost mezi pedály a krátký sedák nejsou připraveny pro větší postavy. Zadní sedadla jsou vhodná jen pro přepravu dětí, i když v případě krajní nouze se tam usadí i dvě dospělé osoby.
Pro pohon tohoto modelu byl použit tzv. part-time 4WD (občasný pohon všech kol). Znamená to, že v obvyklých podmínkách jsou poháněna zadní kola a využití režimu 4x4, který se připojuje ručně, se předpokládá pouze na kluzkém povrchu nebo v terénu. Pokud není dodrženo toto doporučení, urychlené opotřebování je zaručeno. Proto při koupi ojetiny musíte zkontrolovat, zda nevznikla vůle v místech unašečů kloubů s přírubou a také ověřit stav křížových čepů, které se nevyznačují dlouhou životností dokonce ani při šetrném zacházení. Zavěšení kol je plně závislé s tuhými nápravami, k odpružení se používají pružiny. Pokud jsou opotřebované, nemusíte investovat do nových originálních, nýbrž můžete použít jakékoliv jiné.
Náhradní díly jsou k dispozici bez problémů a existují jak v originálu, tak i v náhradních verzích. Přitom jejich cena není příliš vysoká, přestože jde o japonský vůz. Terénních vozů, které by se mohly pochlubit dobrými jízdními vlastnostmi, není mnoho. Samurai není v tomto směru žádnou výjimkou. Vzhledem ke krátkému rozvoru náprav a archaickému odpružení se hodí spíš než na silnici k manévrování v lesích. Jeho cestovní rychlost na silnici není příliš vysoká, vše ale nahrazuje při průjezdu terénem, kde se cítí jako ryba ve vodě. V důsledku specifické konstrukce je ostatně velmi málo pravděpodobné, že by mohlo při jízdě v obtížném terénu dojít k poškození spodních částí. Právě proto se v poslední době mezi milovníky off-roadů tento model těší značné popularitě.
Historie Samuraie
1970 Zahájen prodej Suzuki Samurai
1981 | Uvedení třídveřového off-roadu a dvoudveřového kabrioletu s motory 0.55 (20 kW/28 k) a 1.0 (33 kW/45 k) |
---|---|
1984 |
Nový motor 1.3 (44 kW/60 k) |
1988 | Decentní facelift, přepracovaný motor 1.3 (51 kW/69 k) |
1991 | Motory 0.55 a 1.0 nahrazeny agregátem 0.7 (43 kW/58 k) |
1995 | Rozšíření motorové palety o turbodiesel 1.9 TD (46 kW/63 k) od Peugeotu |
1997 | Kabriolet s pevnou střechou (Hardtop) |
1999 |
Ukončení výroby a nahrazení modelem Jimny |
Technická specifikace Suzuki Samurai 1.3
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1298 |
Max. výkon (kW/k) | 51/69 |
při otáčkách/min | 6000 |
Max. točivý moment (N.m) | 103 |
při otáčkách/min | 3500 |
Max. rychlost (km/h) | 140 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | Chybí |
Počet převodových stupňů | 5 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 890 |
Světlá výška (mm) | 210 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 11,0/7,9/8,1 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 3295/1395/1680/2030 |
Cena | kolem 100 000 Kč včetně DPH |